Jak prowadzić prosty budżet domowy – plik do pobrania i wydrukowania

Organizacja domowych finansów to dla mnie codzienność. Jednak zdałam sobie sprawę, że moje dotychczasowe posty dotyczące budżetu domowego nie dla każdego są wystarczająco przejrzyste i zrozumiałe. Ilość kategorii w pliku excel o którym wspominałam kiedyś jest przytłaczająca na starcie. Wydaje się, że jest to skomplikowane i czasochłonne. Właśnie z tego powodu wiele z Was nie zdecydowało się na prowadzenie tak ważnej analizy swoich finansów. Dlatego zakasałam rękawy i mimo marnych umiejętności graficznych stworzyłam instrukcję jak prowadzić prosty budżet domowy oraz udostępnię plik do pobrania.

Plik do pobrania – prosto i przejrzyście

Zacznijmy od kilku słów o pliku – chcę żebyś pracowała z nim od samego początku. Możesz go pobrać i wydrukować zapisując się na mój newsletter. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie żebyś taką samą tabelkę rozrysowała na kartce papieru jeśli nie masz drukarki.

Prosty budżet domowy do pobrania
.

1. Policz swój dochód

Żeby zrobić prosty budżet domowy przyjmijmy najprostsze podejście. Jest koniec miesiąca i na konto wpłynęło już wynagrodzenie – 3000 zł. Ponadto wiem, że za tydzień wpłynie również premia 1000 zł oraz za 2 tygodnie środki z umowy zlecenia 600 zł. Możesz tu dopisać również 500+ oraz inne świadczenia, które otrzymujesz. Wpisuj te kwoty w kolumnę „planowany” i w przypadku pensji możesz od razu wpisać ją również jako „faktyczny”. Dochód razem to kwota 4600 zł. Teraz te środki musisz rozdysponować, znaleźć im miejsce w budżecie domowym.

Często w tym miejscu popełniamy błąd i wykorzystujemy również środki, które pozostały nam z poprzedniego miesiąca. Takie postępowanie daje złudne poczucie, że mamy dużo „wolnych” pieniędzy i łatwiej podejmujemy spontaniczne decyzje o kupnie rzeczy, które są zbędne. Moja propozycja to przelanie tych środków na osobny rachunek, najlepiej oszczędnościowy, a jeszcze lepiej gdy będzie on w innym banku i kwota ta nie będzie nas kusiła.

2. Wybierz kategorie

To jest ten etap, na którym decydujesz jak rozplanujesz swoje wydatki. W pliku budżet domowy, który możesz pobrać za darmo zrobiłam podział na 3 główne kategorie: wydatki stałe, zmienne i jednorazowe. W każdej tabelce wpisz kategorie dodatkowe. Na zdjęciu poniżej pokazuje jak ja to uzupełniałam na początku swojej drogi z finansami osobistymi. Jednak w tym miejscu odeślę Cię do TEGO POSTU bo tam napisałam więcej o kategoriach. Na początku sugeruję zacząć od bardziej ogólnych. Jeśli okaże się z czasem, że w którejś kategorii chcesz zmniejszyć wydatki to wtedy rozbijesz ją na podkategorie.

UWAGA! To budżet ma służyć TOBIE i Twoim finansom, nie odwrotnie. Masz pełną dowolność w wyborze kategorii i ich zawartości. Np. jedzenie na mieście możesz zaliczać do kategorii „Jedzenie” lub tak jak ja do „Rozrywki”. Ile osób tyle dobrych rozwiązań. Podobnie z kategorią „Przyjemności” – nie zapomnij o niej! Ja uwzględniam tą kwotę w „Rozrywce” oraz „Innych wydatkach”. Zawartość kategorii to Twoja decyzja.

3. Stwórz budżet domowy – zdecyduj na co przeznaczysz swoje pieniądze

Weź ołówek jeśli wiesz, że Twój budżet domowy spina się na styk. Będzie Ci łatwiej poprawić kwoty w razie potrzeby. Zacznij od wpisania planowanych wydatków stałych. Znasz te kwoty, ponieważ tutaj wpisujemy, jak sama nazwa mówi, wydatki, które raczej się nie zmieniają w czasie. Nie zapomnij o ratach kredytów jeśli takie posiadasz. Zsumuj te kwoty i odejmij je od dochodów. W moim przykładzie pozostało do dyspozycji 3600 zł.

Warto na tym etapie zapisać w notatkach uroczystości i wydatki, które w danym miesiącu nastąpią a nie są standardowymi. Po to żeby o nich nie zapomnieć.

Następnie oszacuj ile wydasz w kategoriach wydatków zmiennych. Jeśli już zbierasz paragony i zapisujesz wydatki to będzie to dla Ciebie łatwe zadanie. Jeśli tego jeszcze nie robisz to zastanów się chwilę ile wydajesz tygodniowo na te kategorie i wpisz wartość miesięczną „na oko”. Za 2-3 miesiące będziesz już wiedzieć jakie kwoty są tymi „stałymi”. Znów odejmij sumę wydatków zmiennych od tego co pozostało z dochodu. Moje wydatki zmienne w przykładzie to 1800 zł czyli: 3600-1800=1800.

Wydatki jednorazowe – na początku proponuję Ci wpisywać je w osobną tabelkę, w kolejnych postach wytłumaczę po co. W poniższym przykładzie wpisałam „Dentystę” oraz ” Ubezpieczenie auta” – możesz to miejsce również zostawić puste jeśli w tym miesiącu nie masz zaplanowanych takich wydatków. Powtarzamy czynność odejmując kolejne kwoty i uzyskujemy „SALDO FINALNE”.

Teraz opcje są dwie…

Jeśli zaplanowaliście najważniejsze wydatki a pieniędzy jeszcze zostało to świetnie! Przepisz tą kwotę w okienko „Planowane oszczędności” i sugeruję od razu przelać te środki na osobne konto. Może to być ten sam rachunek, na który na początku przelaliśmy pozostałości z poprzedniego miesiąca. Niech te środki będą „na uboczu” jednak w razie „awarii” mają być pod ręką.

Druga, mniej sympatyczna sytuacja jest wtedy gdy w trakcie planowania zabrakło Ci pieniędzy na ostatnie kategorie w hierarchii... W takiej sytuacji przeglądasz to co już zaplanowane i starasz się zlikwidować zbędne wydatki. Może zakup butów przełóż na kolejny miesiąc? Albo przejrzyj zapasy w szafkach kuchennych i spróbuj zmniejszyć wydatki na jedzenie wykorzystując to co masz? Cięcie nie pomaga? Nadal brakuje pieniędzy? Przykro mi to pisać ale jesteś na „bardzo dobrej” drodze do tego żeby wpaść w pętlę zadłużenia. Na szczęście skoro to czytasz to masz zapewne świadomość swojej sytuacji i chcesz zrobić z tym porządek. Co teraz? Musisz jak najszybciej zwiększyć swoje zarobki! Wkrótce na blogu przedstawię znane mi sposoby ale do tej pory spróbuj np sprzedać ubrania i sprzęty których nie używasz. Doskonale byłoby postarać się o podwyżkę… Nawet 50zł/m-c to już 600zł rocznie!

4. Zapisuj faktyczne wydatki

To wg mnie najtrudniejsza ale jednocześnie dająca najlepsze efekty część prowadzenia budżetu domowego. Dlaczego najtrudniejsza? Bo wymaga systematyczności, więc najłatwiej się na niej wyłożyć.

Jeśli czytaliście dotychczasowe posty to wiecie, że wg mnie prosty budżet domowy najlepiej tworzyć na początek na kartce papieru. Zapisywanie w zeszycie wydatków bardziej „boli” niż wpisywanie ich w plik excel. To tak jak z płaceniem gotówką zamiast kartą, masz wtedy większą świadomość wydanych pieniędzy. Poniżej pokazuję przykład jak to może wyglądać. Prościej się już chyba nie da ♥

Najlepiej wydatki zapisywać codziennie bo nie umknie Ci pączek kupiony „na głodzie” o którym nie będziesz pamiętać spisując wydatki raz w tygodniu. Jeśli nie masz danego dnia czasu to wpisz chociaż te wydatki, na które nie masz paragonu. I tak przez cały miesiąc… Polecam raz na tydzień lub dwa zsumować poszczególne kwoty żeby sprawdzić czy nie przekraczasz budżetu. Co ja robię w takiej sytuacji pisałam już w poście o moim planowaniu budżetu.

5. Podsumuj faktyczne wydatki i uzupełnij budżet domowy

Udało Ci się wytrwać w postanowieniu i masz zapisane wydatki za cały miesiąc? Czas zsumować każdą kategorię i uzyskane kwoty również wpisać w tabelę, w której planowaliśmy budżet. Polecam posiadanie 2 kolorów długopisów lub zakreślaczy – np zielony i czerwony. Zakreślam jednym kolorem kwoty faktyczne równe lub niższe od planowanych a drugim te, w których przekroczyłam założony budżet. Mam nadzieję, że udało Ci się tak czy inaczej uzyskać „Saldo finalne” wyższe od planowanego i nie było potrzeby sięgać po „koło ratunkowe” w postaci odłożonych pieniędzy na koncie oszczędnościowym lub co gorsza pożyczki…

6. Przygotuj plan na kolejny miesiąc

To jest czas na Twoje przemyślenia a także analizę uzyskanych wyników. Czy któraś kategoria Cię zaskoczyła i nie wiesz dlaczego wydatki w niej są tak wysokie? Może warto podzielić ją na podkategorie np „Jedzenie” na „Jedzenie”,”Jedzenie do pracy”, „Alkohol”, „Słodycze” lub dodać do tego „kawa na mieście”? Uwierz mi, że każdy kolejny budżet będzie lepszy od poprzedniego! A to co najważniejsze czyli faktyczne „saldo finalne/oszczędności” będą wyglądać lepiej nawet jeśli już wyglądają zadowalająco.

.

Daj znać czy wydrukujesz plik ponownie i będziesz prowadzić budżet domowy kolejny miesiąc ♥ Przypominam, że wystarczy się zapisać na newsletter. Marzy mi się żeby na blogu powstał cały cykl artykułów poświęconych finansom osobistym, ponieważ dostaję wiadomości, że zmobilizowałam Was do działania. Jednak chciałabym żebyście Wy również włączyli się w jego tworzenie! Bo robię to dla Was ♥ Dla Ciebie! Zadawaj pytania, pisz o swoich doświadczeniach, sukcesach oraz niepowodzeniach. A może chcesz również podzielić się swoimi zdjęciami uzupełnionego pliku? Nawet nie wiesz ile to dla mnie znaczy!

Trzymam kciuki za Ciebie i Twoje finanse ♥

Marlena

Cykl budżet domowy na blogu

Ten post powstał jako uzupełnienie cyklu BUDŻET DOMOWY, który na blogu rozpoczęłam już jakiś czas temu. Poniżej znajdziesz listę postów w kolejności w jakiej warto się z nimi zapoznać jeśli chcesz popracować nad swoimi finansami i uporządkować swoją wiedzę ♥

  1. Wartość netto w finansach osobistych jako punkt wyjścia
  2. Budżet domowy – co to jest i po co go prowadzić?
  3. Budżet domowy – odpowiedzi na najczęstsze wymówki
  4. Budżet domowy – plik pdf do pobrania i prosta instrukcja
  5. Budżet domowy – jak ja to robię – krok po kroku
  6. Inflacja kosztów życia – jak jej uniknąć
  7. Spłać swoje długi krok po kroku

Zobacz również

3 komentarze

  1. Mój domowy budżet opiera się na przychodach i rozchodach (a w rozchodach mnóstwo kategorii, bo ciągle uciekały pieniądze w kategorii inne, a teraz już wiem na co dokłądnie idą). Planuję tak już trzeci rok i bardzo mi się to podoba, bo na koncie się odkłada, a ja wiem, na czym stoję finansowo 🙂

    1. Trzy lata to ogromny sukces! Tym bardziej, że piszesz o tym że udało Ci się okiełznać nieznane wydatki 🙂 tak trzymać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *